Auteur Topic: kettingspanning  (gelezen 13118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petervd81

  • Gast
kettingspanning
« Gepost op: 16 maart 2009, 13:06 »
Ik weet, er is hier al veel over gezegd.
Maar toch, ik word gek...
In onbelaste toestand meet ik +-7cm speling. Zou goed moeten zijn volgens een topic wat ik hier ergens las.
Alleen hoor ik sinds een week ofzo bij het optrekken rare geluiden (3x 'kgg', lijkt op plastic. En elke keer 3x??!!)
Nu dacht ik dat het de ketting zou kunnen zijn (tegen geleider onder bij tandwiel?). Maar ja, als die speling nu klopt... Moet m ook weer niet te strak gaan zetten natuurlijk?
Iemand een idee??

Offline Nikotech

Re: kettingspanning
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2009, 15:25 »
Onbelast wil niet zeggen "op de middenbok" ! Maar gewoon met beide wielen op de grond en op geen enkele standaard ;)

Ziet er zo wel HEEL ERG slap uit. Ik zou hem wat strakker zetten :)

Ook ff je tandwielen checken of er geen rotte "kies" tussen zit.

Succes !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Pim

Re: kettingspanning
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2009, 15:32 »
Onbelast wil niet zeggen "op de middenbok" ! Maar gewoon met beide wielen op de grond en op geen enkele standaard ;)

Onbelast +/- 7 cm speling?
Ik heb `m dan denk ik te strak gespannen...
Ook ik heb een rare tik bij het rond rollen van de ketting, maar als het daadwerkelijk rond de 7 cm speling moet zijn is dat een easy fix. :-)
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2009, 21:30 »
ik denk dat je maar eens langs moet komen ,

gaan we jouw eens op een hoogstaand technische peil  brengen

heeft je alp geen geheimen meer,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2009, 22:11 »
Bij een AT onbelast (dus achterwiel van de grond!!) 7cm speling of ketting tegen de het einde van de onderkant van de kettinggeleider drukken.
Of dat bij de Alp ook zo is weet ik niet zeker, Ad?

Amen..   :P

petervd81

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2009, 22:34 »
Nou, die 7cm heb ik..! Alleen de onderkant van de kettinggeleider...?? Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.

Ad, ik zou heel graag langskomen voor een technische les!

Erik

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2009, 22:37 »
Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.


Die bedoel ik  ;)

Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2009, 22:42 »
Nou, die 7cm heb ik..! Alleen de onderkant van de kettinggeleider...?? Daar zit bij mij geen onderkant, alleen een verticale plastic ding.

Ad, ik zou heel graag langskomen voor een technische les!

gewoon een kwestie dus van afspraak maken,

en dus mail sturen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

petervd81

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2009, 19:17 »
Ad, bedankt voor de les vandaag!
Hij trekt lekkerder, schakelen gaat inderdaad veel soepeler, en waar of niet - misschien was het de harde wind - maar ik hoorde het rare geluid niet meer......
Hopelijk ben ik er bij zondag!

Erik

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2009, 20:37 »
Ad, bedankt voor de les vandaag!
Hij trekt lekkerder, schakelen gaat inderdaad veel soepeler, en waar of niet - misschien was het de harde wind - maar ik hoorde het rare geluid niet meer......
Hopelijk ben ik er bij zondag!

En wat heeft Ad er nu aan gedaan? Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de oorzaak en oplossing  :)

petervd81

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2009, 20:53 »
De ketting is nu goed gespannen.. Maar moet wel aan vervangen gaan denken, afstand tussen sommige schakels is opgerekt dat zou het geluid verklaren. Morgen zal ik stukje zonder helm in de straat rijden en goed luisteren!

Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2009, 20:20 »
En wat heeft Ad er nu aan gedaan? Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de oorzaak en oplossing  :)

de ketting had last van wat vast zittende schakels en er zat een iets strakker stuk in (iets minder gesleten)

de tandwielen bekeken en goed gekeurd ondanks wat slijtage sporen

vervolgens de ketting een goede poetsbeurt gegeven om zo al het oude vet en  andere viezigheid te verwijderen
goed droog gewreven en opnieuw aan gespannen op het strakke stuk en de ketting gesmeerd met een lichte kettingolie

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel

en dat was het zo'n beetje ;D
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline margon

Re: kettingspanning
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2009, 21:58 »
Ad wat bedoel je met :

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel ??? ???


Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2009, 22:37 »
Ad wat bedoel je met :

de koppelingsspeling juist afgesteld(ca 2-3 mm)op het uiteinde gemeten van de koppelingshendel ??? ???

de vrije slag van de koppelingshendel(heen en weer ) alvorens de kabel aan te gaan  trekken
gemeten op het uiteinde van deze handel

kan het niet duidelijker maken,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline margon

Re: kettingspanning
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2009, 22:32 »
Hoeft ook niet duidelijker en kan ook niet. ;D
Heb alles gedaan zoals hierboven beschreven , er zat ook een vast stukje ketting tussen, en het functioneert inderdaad beter.

Als ik bij het tandwiel aan de ketting trek dan trek ik hem een stukje los.
Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.

Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2009, 23:54 »
Hoeft ook niet duidelijker en kan ook niet. ;D
Heb alles gedaan zoals hierboven beschreven , er zat ook een vast stukje ketting tussen, en het functioneert inderdaad beter.

Als ik bij het tandwiel aan de ketting trek dan trek ik hem een stukje los.
Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.

standaard is het algemeen aanvaard om bij de ketting ook de tandwielen te vervangen
in de praktijk wil men er wel eens voor kiezen om tussentijds een voortandwiel te vervangen.
ik deel deze oplossing
hoe groter de radius van een tandwiel hoe langzamer de slijtage
vandaar dat een achter tandwiel veel langer mee gaat (zand en vuil geeft natuurlijk meer slijtage)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Pim

Re: kettingspanning
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2009, 11:51 »
Zal wel eens aan een andere ketting gaan denken.
Is dit incl tandwielen nodig.?
Bij mijn moutingbike deed ik dat wel altijd.
In het werkplaatshandboek staat dat je dit inderdaad tegelijk moet doen. Nieuwe ketting + nieuwe tandwielen.
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline Pim

Re: kettingspanning
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2009, 21:58 »
Het toeval wil dat ook ik toe ben aan een nieuwe ketting en dus ook nieuwe tandwielen.
Waar kan ik dit `t beste kopen? En waar ik dan op moet letten?

Ik heb deze gevonden op Louis.de
10041218     KETTENSATZ REGINA O-RING
XL600V 89-99 (118/15/47)    HONDA XL 600 V TRANS. (PD10)
Voor € 109,95 (149,95)
http://www.louis.de/_20fdc57ceaad6cb62026938cbcf6ed715b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=240&wgr=501&list_total=3&anzeige=0&artnr_gr=10041200

Is dit een goede set om weer wat km's op te kunnen maken?
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2009, 22:05 door Pim »
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline Waffie

Re: kettingspanning
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2009, 07:34 »
Het toeval wil dat ook ik toe ben aan een nieuwe ketting en dus ook nieuwe tandwielen.
Waar kan ik dit `t beste kopen? En waar ik dan op moet letten?

Ik heb deze gevonden op Louis.de
10041218     KETTENSATZ REGINA O-RING
XL600V 89-99 (118/15/47)    HONDA XL 600 V TRANS. (PD10)
Voor € 109,95 (149,95)
http://www.louis.de/_20fdc57ceaad6cb62026938cbcf6ed715b/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=240&wgr=501&list_total=3&anzeige=0&artnr_gr=10041200

Is dit een goede set om weer wat km's op te kunnen maken?

in de cat van kwaliteit staat regina toch iets lager dan bijv tsubaki en did,
overigens vind je dit ook in de prijs terug
echter de did kost ook maar 129 euro dus dat verschil valt mee,

kijk eens bij motorketting.nl
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline brings

Re: kettingspanning
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2009, 07:39 »
Ik heb goede ervaringen met Louis.de
De door jou aangegeven ketting set is overigens een eindloze set.
Als jij je achterbrug niet wil los halen moet je er dus ook een klink schakel bij bestellen.
En voor het gemak een klink tool.  (kan ik aanraden)
Transport kosten bij Louis voor deze bestelling  7,95

Mocht je niet zeker zijn van jezelf, dan is een ritje naar Ad Mies de moeite waard.

Offline Pim

Re: kettingspanning
« Reactie #20 Gepost op: 01 april 2009, 13:59 »
heb ze besteld bij Louis;
1 x 10041307 KETTENSATZ DID X-RING XL600V BJ.89-99 (118/15/47)

De DID X-ring (Dank voor je info Ad Mies)

En de speling moet volgens het grote Haynes Werkplaatshandboek 34 - 45 mm zijn. Gemeten d.m.v. 'hangende toestand' (als nul punt) naar boven duwen. Er staat bij dat dit gemeten wordt wanneer de motor op de side-stand staat.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2009, 14:17 door Pim »
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline Nikotech

Re: kettingspanning
« Reactie #21 Gepost op: 01 april 2009, 14:10 »
Citaat van: Ad Mies
in de cat van kwaliteit staat regina toch iets lager dan bijv tsubaki en did,
overigens vind je dit ook in de prijs terug
echter de did kost ook maar 129 euro dus dat verschil valt mee,

kijk eens bij motorketting.nl

Denk dat dit een relatieve aanduiding van rangorde is, daar met  name de levensduur van een ketting voor belangrijke mate afhangt van onderhoud
Dus een kwalitatief goede (dure) ketting houd het wellicht minder lang uit dan een wat goedkopere ( mindere ?) die wel goed onderhouden wordt.

Dus kijk ff naar jezelf hoe je met je ketting omgaat, ( zei hij die nog steeds te weinig smeert :( )
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Pim

Re: kettingspanning
« Reactie #22 Gepost op: 01 april 2009, 14:13 »
Goed smeren...interessant onderwerp ook!   ;)
http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=937.0
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

ht

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2009, 20:36 »
Hallo allemaak,
Ik heb mijn ketting er pas 13500 km opliggen.
Vorige week ketting gespannen.
Idee dat hij wat aan de strakke kant zat.
Maar vandaag weer gecontroleerd.
De 7 cm speling op de bok heb ik nog wel.
Maar je kunt die ketting van links naar rechts bewegen. en de ronde busjes tussen de schakels kun je gewoon rond laten draaien.(zitten vrij los)
Als ik ketting achter van het tandwiel trek kan ik tussen ketting en tandwiel doorkijken(ca. 4 mm ruimte).
Wat is jullie advies.

gr jos

Offline robgoesdakar

Re: kettingspanning
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2009, 22:04 »
Als je de ketting zo van het tandwiel af kunt trekken, dan wordt het een kwestie van vervangen.

Zeker in de winter door gereden ?  Pekel is funest !
Mijn ketting had het nog geen 6000 km vol gehouden door de pekel (en geen goed onderhoud gedurende die periode  :-\ )
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

ht

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #25 Gepost op: 29 juni 2009, 22:28 »
Hoi,

Heb zojuist zonder helm proefrondje gedraaid.
Ik hoor de ketting over de geleiders lopen en ik hoor af en toe de ketting heel lichtje tegen het afdekplaatje van het voorste tandwiel lopen. Als ik tegen dit plastic plaatje duw voel ik dat de keeting erlangs loopt.Is dit erg??
Moet dit plaatje zo dicht tegen dat tandwiel zitten?

gr jos

Offline manoman2

Re: kettingspanning
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2009, 23:30 »
Het komt niet vaak voor maar het kan: voortandwiel verkeerd om gemonteerd. Dan komt de ketting te ver naar buiten en schuurt hij tegen de binnenkant van dat afdekkapje. De verdikking van het tandwiel moet naar buiten wijzen. Klinkt wat raar, maar als je het tandwiel in de hand hebt, snap je het gelijk. Ik heb er eens eentje gekocht die dat had. Kapje was al half afgesleten aan de binnenkant. Sloopt ook vrij snel de ketting, omdat ie  dan niet goed uitgelijnd is.
gr
hans
Koeien roepen boeh!

Erik

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #27 Gepost op: 01 juli 2009, 01:20 »
Sloopt ook vrij snel de ketting, omdat ie  dan niet goed uitgelijnd is.


En als je nog minder geluk hebt ook de vertanding van de uitgaande versnellingsbakas, is vooral een probleem bij een bepaalde serie AT's van rond '94, er is toen blijkbaar een slechte batch assen doorheen geglipt waarvan de harding niet helemaal jofel was  :P
Slechte kettinguitlijning (tandwiel verkeerd om), roest en vuil doen de rest..  :-\

Jorrit

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2009, 23:14 »
de ketting had last van wat vast zittende schakels en er zat een iets strakker stuk in (iets minder gesleten)

Had laatst ook last van een vreemd geluid afkomstig van het voorste tandwiel, ook leek de ketting door te slippen, leek net of de koppeling versleten was. Even de ketting een poetsbeurt geven en alles liep weer gesmeerd.

Was ook op de oeralp van mijn pa, die al een tijdje in de stalling bivakkeerde.

Erik

  • Gast
Re: kettingspanning
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2009, 00:25 »
ook leek de ketting door te slippen, leek net of de koppeling versleten was. Even de ketting een poetsbeurt geven en alles liep weer gesmeerd.


Dat is wel de bespaartip van de maand :o Is wel even goedkoper dan een nieuwe kettingset!   ;D