NB: overgenomen van het oude Forum.
Beste Transalpers,
Een Varadero mag dan een ‘dikke’ fiets zijn, maar de claxon heeft meer weg van een CB50 Clubman… En als je naar de originele claxon kijkt, begrijp je direct dat hier niet veel geluid in zit… Dit geld uiteraard ook voor de Transalp en de Twin. Heb dus ff getwijffelt waar ik dit zou moeten posten; omdat de info (net als overigens de posting over Xenon!) voor alle leden interessant kan zijn. Dus maar een verwijzing onder 'algemeen' gemaakt.
De claxon op Karinda’s Dero is reeds in 2001 vervangen voor een dubbele, chromen Nikko Horn, oorspronkelijk van Hein Geriche. Toen ik overstapte op mijn huidige Dero, model 2004, was HG nét failliet en lukte het me niet om deze claxon wederom in mijn bezit te krijgen.
In eerste instantie vond ik bij BMW een goed alternatief - een dubbele ‘slakkenhuis’ claxon oorspronkelijk voor auto’s bedoelt – maar bij BMW claxons is het net als bij BMW motorfietsen: na de zondvloed op weg naar het ITT kwam één van de twee claxons onder water te staan en was ik weer terug bij af: claxonneren resulteerde in het geluid van een protesterende Vespa.
Mede Transalpclublid Mense Landlust uit Veendam wees me tijdens onze reis door Groot Brittanië op de z.g. Stebel claxon, in Nederland verkrijgbaar via Valk Motorparts in Amersfoort:
http://www.valkmotorparts.com/nederlands/index.html.
Samen met Mense besloot ik de Stebel Nautilus Compact te komen, een kleine, krachtige luchthoorn met compressor die een indrukwekkende 139 Decibel produceert. Voor de prijs van nog geen € 40,-! Reeds 3 dagen na de betaling werden de twee Stebels keurig thuis bezorgd. Ter vervanging van Mense zijn originele Honda claxon en mijn manke BMW claxon.
Stebel Nautilus Compact: voor- en achterzijde Mense bood aan om beide claxons gezamenlijk in onze Dero’s in te bouwen. En aangezien mijn vaardigheden op het gebied van de elektronica nogal te wensen overlaten, ging ik uiteraard graag op dat aanbod in! Het pakketje van Stebel komt behoorlijk compleet. Er zit o.a. een relais in en een uitvoerige beschrijving. Je hebt echter nog wat extra onderdelen nodig, zoals diverse connectors (gewoon halen bij de Gamma, daar komen ze met z’n tienen in een verpakking voor 2 euri terwijl je voor 5 bij de Automaterialenzaak 3x zoveel betaald!) en Stebel adviseert tevens om een extra 20 Ampère zekering in de bedrading op te nemen.
De diverse stekkertjes en aansluitingen Ondanks mijn totale gebrek aan kennis op het gebied van de elektronica zal ik proberen hier de montage te beschrijven. Mense leest dit forum ook mee, en zal me waarschijnlijk wel corrigeren als ik de fout in ga… Hoop ik…
Voor de duidelijkheid uiteraard een fix aantal fotootjes ter illustratie.
De claxon is aanmerkelijk groter dan de originele Honda toeter, maar het is geen enkel probleem om deze op de originele beugel (dit is een standaard stalen plaatje) te bevestigen. Om het extra gewicht van de Stebel te compenseren, is in ons geval de originele beugel vervangen door een nieuwe, op maat gesneden beugel uit een dikke plaat aluminium.
De originele beugel (voorgrond) en zijn ‘opvolger’Nadat we de beugel hebben vervangen door een nieuw exemplaar, kon de claxon op zijn plaats worden gemonteerd:
De Stebel Nautilus Compact op zijn plaatsNu heeft de Stebel nogal wat vermogen nodig in verhouding met de originele claxon. In eerste instantie zochten we de oplossing in het ‘aftakken’ van een bestaande elektrische leiding – zo komen de handvatverwarming en de voeding voor de TomTom rider rechtstreeks van de accu – maar gezien de dikte van de bestaande leidingen én het feit dat Stebel een 20 Ampère zekering adviseert, hebben we toch besloten om een nieuwe, véél dikkere draad te trekken. Deze heeft bovendien een dusdanige overcapaciteit, dat we in een later stadium er een 12V plug op kunnen aansluiten. De zekering hebben we in het circuit opgenomen, direct achter de aansluiting op de accu.
De aansluiting van de bedrading en de zekering (niet bijgesloten in de verpakking!)De Stebel wordt geleverd met een relais. Deze hebben we een plek gegeven bovenop de linker radiator; tussen de voeding en de bediening van de claxon. Vanaf hier kan de leiding bovendien prima worden afgetakt voor b.v. een 12V plug.
Het meegeleverde relais wordt gewoon op de behuizing van de linker radiator geschroefd.De Stebel Nautilus is inmiddels volledig operationeel. Ff horen? Klick dan op onderstaande link. De Mpeg uit de link is opgenomen met een compacte digitale camera, dus het geluid houd niet over….
http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/MOV00345.MPGIk moet eerlijk toegeven dat deze claxon een enorme verbetering is. Zelfs op de Duitse Autobahn is de claxon luid genoeg om mede weggebruikers (b.v. auto’s die inhalen terwijl jij in hun dode hoek zit!) te waarschuwen. De Stebel lijkt vooralsnog ook waterdicht; afgelopen week hebben we ruim 500 km in de regen gereden, waarvan de helft op de autosnelweg van Budapest naar Wenen. En hij doet het nog steeds!
Het geluid kan ook worden beluisterd op de site van de fabrikant. Skip wel ff de intro, want die is – zoals alle intro’s – nogal irritant. Op de genoemde site van de Nederlandse distributeur kan het geluid overigens ook worden beluisterd!
http://www.stebel.it/stebel/index2007.htmMet dé Groningse Transalpclubbrul (en speciale dank aan Mense die al het werk heeft gedaan!!!)