Laten we wel zijn... Ik ben op z'n minst 'sceptisch' over de toepassing van een viercylinder in een allroad concept.
Maar aan de andere kant... Triumph heeft het prima gedaan met een driecylinder (en dan vooral de allereerste serie Tiger - niet die veredelde TDM die ze nu allroad noemen) en... de oer Alp werd op de Parijse salon in 1986 met hoon en spot ontvangen... 'Te groot, te zwaar', noem maar op.
Toen ik de eerste Dero live zag op Intermot in september 1998 moest ik ook driemaal slikken (verwachte een dikke Africa Twin). Wat een gedrocht. Maar inmiddels ben ik wel met m'n derde Dero bezig...
En dat geld ook voor de GS1100, 1150 etc. Te groot, te zwaar, noem maar op. Inmiddels is die GS1200 wel de best verkopende motorfiets... niet alleen in Nederland, maar in heel west europa...
Moraal van het verhaal: 'Tuurlijk zou het Honda sieren als ze iets zouden gaan doen met dat onverwoestbare Domi blok. Een moderne uitvoering, die wat mij betreft ook gerust Dominator genoemd mag worden.
Maar ondanks mijn scepsis wil ik die V4 XLV1200 'Grand Alp' toch eerst ff in het echt zien en proeven voordat ik mijn 'laatste' oordeel vel...
je heb gelijk als je zegt dat je pas wat kan zeggen als je er daadwerkelijk mee gereden heb.
maar de scepsis voor de huidige varadero als je van een twin kwam snap ik wel, maar je kan onmogelijk met een dero doen wat met een AT wel mogelijk is een zandafgraving oversteken ,, nu we gewend zijn aan all roads kan je wel een balans op maken ,, ze moeten voor leuk off road werk echt niet zwaarder zijn dan een 200 kg ,, hoe dichter bij de 150 kg hoe leuker het word,, rijd je alleen op de weg dan is 250 kg geen probleem , en dan is de nieuwe dero met een V4 en cardan best bruikbaar,,,,
de meeste all road zien nooit zand ,, de meeste GS ook niet ,, omdat je rondjes met een AT rijd in middelzwaar terrein om een boxer GS.
met een F800GS word dat anders ......
de oer tiger heb ik niet gereden maar de nieuwe 1050 tiger is een sportieve toer met all road saus ,, ik heb er een morgen op gereden , rijd prima en het gemiddelde dero en GS publiek zal er best lekker op rijden,, voor de verstookte all roader wat ,minder omdat je niet de zelfde soort stuur technieken kan gebruiken ,, onder je weg drukken en drukken met je knieeën ,, wel staat ie niet zo op de voorkant als gewone motoren ...
Honda verwaarloost de klassieke off/all roaders wel ,, het interesseert ze gewoon niet