Auteur Topic: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp  (gelezen 12917 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bvndb

  • Gast
Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Gepost op: 13 mei 2009, 20:48 »
Ik ga zaterdag naar een 2e hands Transalp kijken.
Ik rijd al 27 jaar met een 250CC moto maar zoek nu iets krachtiger.
Het bouwjaar is volgens de verkoper 1999.
Op de KM meter staat 19000Km
Heeft er iemand aanwijzingen voor mogelijke problemen waar ik op moet letten.

Offline Martijn

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2009, 21:05 »
19000 km voor een motor uit 1999? Dat is wel heel erg weinig zeg.
BMW r1200 GS Adventure

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2009, 22:02 »
Ga naar de algemene site transalpclub.nl en dan het kopje algemene techniek. Daar staan een hele lijst met aankooptips en nog veel meer.
Een van '99 met 19.000km kan, maar dan moet ie haast wel in nieuw staat zijn of als pekelfiets zijn gebruikt.

Succes iig!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2009, 13:51 »
Hij is blijkbaar van 1996 volgens het kadernummer (even navraag gedaan bij Honda)

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2009, 16:54 »
Staat ie op marktplaats?

Als het een versie is met enkele remschijf voor dan is het zo goed als zeker één van voor 1999.
Maar ik zou zeggen maak foto's bij het kijken en neem dan gelijk even het plaatje met gegevens op de zijkant van het frame mee daar kunnen we direct uit herleiden uit welke bouwjaar de motor is.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline delange33

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2009, 19:13 »
Weet ff niet waar je woont maar zag net bij Mulders Motoren in Veendam een transalp uit 1994 met 16 nogwat duizend op de tellerd. Puntgaaf origineel, 2 tinten groen.
Als ikke het geld had zouik zomaar zelf geďnteresseerd zijn.
€2500 euri of in die richting.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline GJ.

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2009, 20:25 »
Staat ie op marktplaats?

Als het een versie is met enkele remschijf voor dan is het zo goed als zeker één van voor 1999.
Maar ik zou zeggen maak foto's bij het kijken en neem dan gelijk even het plaatje met gegevens op de zijkant van het frame mee daar kunnen we direct uit herleiden uit welke bouwjaar de motor is.

1997 Is het eerste jaar met dubbeleschijf rem

:)

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2009, 20:32 »
ah, ik wist niet meer 100% zeker of het '97 was  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2009, 21:44 »
Ik durf het bijna niet te zeggen €1300. De enige schade die ik kan vinden is een barst in de kuip en wat roest aan de uitlaat. Voor zover ik kan zien is de motor nog niet open geweest. Zaterdag ga ik een uitgebreide proefrit doen en al de aandachtspunten die ik tot nu toe op het web gevonden heb nakijken.
Ik ga ook een staaltje van de motorolie nemen en nakijken op vezels of ijzersporen.
Iemand nog typs.
Ik zal hem flink moeten opkuisen maar als de motor nog ok is.
Ik ben vrij handig. Enkel voor verborgen motorschade ben ik wat bang.
De verkoper geeft ook een jaar waarborg dus ik denk niet dat ik een slechte koop doe.
Weet er iemand of je de kuip los kan krijgen?
Teller geeft 15000 op ..... geen 19000 sorry.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2009, 21:46 door bvndb »

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2009, 22:45 »
1300euro.....dat is zeldzaam....
Welke kuip bedoel je? Want eigenlijk al het plastic is makkelijk te verwijderen van de transalp. Het wijst zichzelf eigenlijk. Alleen de topkuip waar de ruit+lamp op/in zitten is wat moeilijker.

Is de motor optisch zo slecht of wil de eigenaar er zo vreselijk graag vanaf. Het laat inderdaad wel wat ruimte voor twijfels zo. Maar tja, je zou ook mazzel kunnen hebben.

succes met de keuze
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2009, 08:21 »
De beschadiging van de kuip is als volgt. (ik heb jammer genoeg nog geen foto's dus een tekeningetje)



Ik heb maar een angst en dat is dat er met de teller geknoeit is.Ik vind het zelf ook onwaarschijnlijk die prijs.
Als ik de motor zie ziet alles er ok uit. Geen olielekken,geen gebarsten darmen,geen olieverlies rond de vering,geen lekken aan de zichtbare pompjes, banden zijn ok. Het enige wat ik zie is een zielige machine die niet met hart en ziel onderhouden is. Hij ziet er vuil uit met hier en daar heel oppervlakkige roest (behalve de uitgang van de uitlaat). De ketting is ook wat geroest maar de tandwielen zijn gaaf!!! Ik ben momenteel heel nerveus voor morgen en hoop dat ik geen slechte keuze maak. Ik kijk er naar uit om de machine een nieuw leven te geven en terug volledig op te werken maar als er natuurlijk verborgen motorschade is dan ben ik wel de pineut. €1300 is natuurlijk niet echt veel geld maar toch. Ik heb heel hard moeten zeuren bijn mijn partner om de koop te mogen doen. Ik kijk al jaren uit naar een Transalp en nu zie ik die machine....
Hopelijk ben ik goed voorbereid voor morgen. Ik heb deze week het volledige web afgezocht naar info en heb ondertussen de Haynes maual voor XL600 al 4 keer doorgenomen
Als er nog last minute tips zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2009, 08:32 door bvndb »

Offline robgoesdakar

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2009, 09:42 »
Je fotootje toont een alp van het 2000 model.

Als de schade daar duidelijk is, dan is denk ik wel sprake van een valpartijtje. Dat hoeft op zich niet kwaad te kunnen.

Let nog even op, of de wielen in lijn staan. Kuip moet er relatief eenvoudig vanaf kunnen. (Alhoewel ik het bij dat model zelf nog nooit gedaan heb).

Verwacht dus eerder problemen als gevolg van valschade, dan motorisch.

Hou ons op de hoogte.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2009, 10:57 »
Dat is ook wat de verkoper me zegt.
Hij heeft zijn eerste kleine valpartij gehad en is daardoor bang geworden.
De wielen in lijn. Bekijk ik dat gewoon op zicht of is daar een truuk voor ?

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2009, 19:28 »
iig een stukje rijden. Als de motor constant naar links of rechts trekt dan is er iets goed fout (frame krom oa)

Ook, als je durft, even de motor met losse handen uit laten rijden als je een vaartje hebt. Dan voel je nog makkelijker wat ie doet. Even lekker doorremmen is ook belangrijk mogelijk dat de motor dan naar links of rechts trekt. etcetcetc...... M.a..w. een goede proefrit maken.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline wimj

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2009, 12:36 »
19000 km voor een motor uit 1999? Dat is wel heel erg weinig zeg.
Ik kocht mijn 650 (bj 2000, 1e kenteken 2001) toen hij 4 jaar oud was met (echt) 7200km op de teller. Kan dus best wel. Overigens staat hij nu op 117000 en heb ik nog nooit problemen gehad. Kan dus een goede deal zijn!
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2009, 20:20 »
Ik heb hem. 1e inschrijving 19/03/1997
-Een testrit van +/_ 30KM gedaan en stilgevallen op de autostrade (benzine was op  ::) ) Op reserve gezet en terug verder.
Staat er trouwens geen benzinemeter op of kan dat geplaatst worden.
-Motor stond koud en hij startte ven de eerste keer (met choke)
-Stadsverkeer gereden en remmen uitgetest. Hij blijft perfect recht.
-Een privaat terrein opgereden en wat snelheid gemaakt .Handen los en hij blijft keurig recht.
-Autostrade op en hij trok perfect op. geen rare geluiden, geen vibraties zelfs niet bij sterke wind 140KM/H op zijn sokken.
-Dikke Schroevendraaier tegen motordeksel gehouden en andere kant tegen het oor. Geen tikkende kleppen gehoord.
-De kabels nagekeken. Alles lijkt ok.
-Batterij is nieuw (8 maanden)
-Ik denk dat met de km teller geknoeit is (te laat gezien) Al de kabels hangen met zwarte bandjes vast. De KM kabel met een wit spanbandje. Mogelijk vervangen na stuk ik weet het niet zeker.
-Achterband is nieuw. Voorband moet ik binnen het jaar vervangen.
-Een beetje olie afgetapt. Geen vlokken, vezels, metaalschilfers.
-Remblokjes staan op +/- 80%.
-Er ontbreken wel wat schroefjes aan de kast.
-Slot benzinnestop is verschillend van de contactschakelaar.
-Helmslotje gaat jammer genoeg niet open (Kan dat vervangen worden?)
-Ketting is licht geroest. Ik heb ze nu gesmeerd en ziet er terug ok uit.
-Voorvork staat mooi recht. al de spaken zijn heel en gespannen (wel vuil)
-Uitlaat vertoont wel veel roest (oppervlakkig)
-Rechter flank vooraan is gebarsten
-Ik rijd al 27 jaar met een 250CC maar dit was een ervaring.
-Voordelen : enorm vlot in het verkeer, enorm stabiel, Een heel ander gevoel dan mijn 250 die op 120km/h buiten adem is.
-Nadeel... ik kan amper met mijn voetjes aan de grond  ;D . stabiel houden is echter geen probleem maar met mijn 250 kon ik mijn voeten vlak op de grond plaatsen.

 * Enkele vragen voor de kenners onder jullie.
-De uitlaat is wel flink geroest. Valt dat op te kuisen en te spuiten of is dat verloren werk.
-Ik zag een ventilator voor geforceerde koeling van de radiator. wanneer gaat die beginnen werken?
-Weet iemand waar je spuitlak van de juiste kleur kan krijgen. Ik ben vrij goed met polyester en krijg die kap wel terug in perfecte staat als ik geen nieuwe kan vinden.
-Waar kan ik sleutels laten bijmaken.
-Ik zag dat er onderaan de mogelijkheid is om een dubbele staander te plaatsen. Is het normaal dat die er niet opzit ?
Weet er iemand waar  je het instruktieboekje (al dan niet digitaal) kan verkrijgen.
Dat is het voorlopig. verdere vragen volgen later als dat mag .....
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2009, 21:10 door bvndb »

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2009, 23:35 »
* Enkele vragen voor de kenners onder jullie.
1. -De uitlaat is wel flink geroest. Valt dat op te kuisen en te spuiten of is dat verloren werk.
2. -Ik zag een ventilator voor geforceerde koeling van de radiator. wanneer gaat die beginnen werken?
3. -Weet iemand waar je spuitlak van de juiste kleur kan krijgen. Ik ben vrij goed met polyester en krijg die kap wel terug in perfecte staat als ik geen nieuwe kan vinden.
4. -Waar kan ik sleutels laten bijmaken.
5. -Ik zag dat er onderaan de mogelijkheid is om een dubbele staander te plaatsen. Is het normaal dat die er niet opzit ?
6. -Weet er iemand waar  je het instruktieboekje (al dan niet digitaal) kan verkrijgen.
Dat is het voorlopig. verdere vragen volgen later als dat mag .....

1. Maak eens een foto. Zoals je waarschijnlijk weet is het eerste wat roest de uitlaat. Mogelijk valt het allemaal wel mee en kan je met schuren en speciale verf het al mooi oplossen.
2. De koeling van een Transalp doet er ENORM lang over voordat hij aangaat. Je hebt je zeker meerdere malen afgevraagd of ie niet kapot is voordat hij aanslaat. Pas als hij in het rood loopt en hij doet niets moet je bang worden tot die tijd gewoon lekker rijden. De temperatuur meter komt nauwelijks omhoog alleen maar bij langzaam rijden (in de stad) en in de zomer zie je echt beweging(kjes).
3. Gezien je taalgebruik heb ik het idee dat je in België woont geen idee waar je dat daar kan regelen.
4. Gewoon bij een sleutelmaker. De sleutels van dat bouwjaar zijn niet beveiligd voor zover ik weet. Dit komt wel bij het model 2001, daarin zit het HISS systeem namelijk. (startonderbreking)
5. Het is normaal dat deze er niet opzit, hij is wel volledig voorbereidt en relatief gemakkelijk te monteren. Hij is overigens ook gewoon zonder enig probleem nog leverbaar.
6. Deze stuur ik in PM naar je toe!

Veel plezier en geluk met de Transalp!  ;)

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2009, 23:36 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2009, 09:31 »
Hoi Timy,
Knap dat je merkt dat ik van Belgie kom. Toch niet erg hoop ik. Stiekem op een Nederlands forum binnengeslopen  :o
De spuitlak heb ik ondertussen gevonden op een Nederlandse site. Iemand daar ervaring mee. (Ik bedoel met de kleurechtheid van de lak)
http://www.japartsweb.nl/product_info.php?cPath=22_28&products_id=482717
Hieronder 2 fotootjes van de uitlaat. Ik denk dat dat ook wel goed komt.



Weet er iemand een adres waar je de schroefjes van de kuip kan bestellen want er zit zo wat van alles door elkaar.
Je zegt dat de middenstand leverbaar is. Heb je een (web) adres waar ik hem kan vinden.
De standaard staander is licht gebogen. Is dat normaal of moet hij mooi recht zijn .

Offline robgoesdakar

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2009, 09:39 »
Ziet er allemaal goed uit.
Uitlaat valt nog reuze mee kwa roest, dus is echt alleen maar oppervlakkig.
Kuip schoefjes..., honda-prijzen, dus errug duur.... Maar de meeste motor dealers moeten het gewoon kunnen bestellen voor je.

Als je even op http://zsf-motorrad.de/ kijkt, je chasis nummer in voert, kun je vrijwel alle onderdelen terug vinden met hun (honda) prijs. Voor die prijs moet het ook bij de dealer te krijgen zijn !

Aftermarket is er best veel te krijgen, weet zo 1-2-3 niet waar, maar anderen misschien weer wel.

Zie trouwens dat het achterbandje vrij vierkant is afgesleten. Vorige eigenaar durfde volgens mij niet echt door de bocht.

Als ik je avatar even bekijk, is hij misschien wel op kenteken gezet in 97, maar is zeker geen 97-er model. De jouwe heeft nog een enkele schijf voor.

Maar goed, maak hem naar je eigen wensen, en je zult er nog jaren plezier van kunnen hebben.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2009, 10:09 »
Motozoom.nl heeft het eea, dit ----> http://www.motozoom.nl/index2.cfm?bestelnummer=10046715 is bijvoorbeeld een middenbok.

Gewoon even lekker snuffelen naar onderdelen. Er is ook heel veel via gewone 2e hands advertentiesites te krijgen.

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline robgoesdakar

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #20 Gepost op: 17 mei 2009, 17:59 »
Kleine toegevoegde tip. Als motozoom het heeft, heeft Louis het waarschijnlijk ook, met hetzelfde bestel nummer, alleen een andere (goedkopere) prijs....   we blijven ollanders natuurlijk ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2009, 07:33 »
Kan een rare vraag zijn maar 'Wie is Louis'?
Als het goedkoper is wil ik ook wel even 'ollander' zijn hoor  >:D

Offline robgoesdakar

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2009, 07:58 »
www.louis.de

Bezorgkosten (voor nederland) zijn goedkoper dan motozoom.... (die gewoon in nederland gevestigd is !!!)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2009, 12:49 »
Barst is hersteld, onderdelen binnen, juiste lak gevonden.
Uitlaat is volledig blank geschuurd en zal vanavond worden gespoten.
Volgende dagen de lak van de kuip schuren en spuiten en vernissen.
Nog enkel een kettingset aankopen en alles terug in elkaar plaatsen en dan ...... ;D

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #24 Gepost op: 01 juni 2009, 18:19 »
Dit is mijn "vernieuwde" TA waar ik zeer trots op ben.
Rijdt als en droom.
Volledig opgekuist en onderhouden nu, al de filters vervangen, alles gesmeerd.
Zadel herbekleed.
Kuip hersteld en volledig zelf herspoten.
Nieuwe tandwielen + ketting.
Uitlaat tot op het metaal opgekuist, terug gespoten en gebakken.
Nieuw slotset geplaatst zodat al de sleutels hetzelfde zijn. (geen 3 verschillende meer)
Al de rubbers vervangen en al de schroeven, moeren en bouten geplaatst en gezorgd dat ze van het juiste model zijn.
Sorry maar ik ben er echt pokke trots op. :angel:
Mijn vrouw is ook blij dat hij af is. Nu ziet ze me weer af en toe.
Ik wil enkel nog een middenbok plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Is de middenbok van Honda stevig?



« Laatst bewerkt op: 19 juni 2009, 20:55 door bvndb »

polite

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2009, 20:46 »
Is weer een hele mooie transalp geworden. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Maar zie ik dat nou goed? Volgens mij zitten de transalp stickers scheef. Althans niet zoals het hoort. ::)


gpzje

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #26 Gepost op: 31 oktober 2009, 14:29 »
Ik vind hem echt heel erg mooi!
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers!

Offline Hotel 317

Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2009, 14:47 »
Prachtding!  weer eens wat anders dan al die alpjes die woon/werkers maar laten wegrotten hier in amsterdam...

TAErwin

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2009, 15:10 »
Prachtding!  weer eens wat anders dan al die alpjes die woon/werkers maar laten wegrotten hier in amsterdam...

Hallo, misschien in andere stadsdelen dan in Amsterdam Noord, daar hebben we garages voor onze motoren,en blijven ze hagelnieuw eruit zien  ;) ;)

Groet,

Erwin

bvndb

  • Gast
Re: Waarop moet ik letten bij aankoop Transalp
« Reactie #29 Gepost op: 05 november 2009, 20:23 »
Ik heb hem nu een half jaartje.
Het is en blijft een fantastische moto.
We rijden vaak met 2 op de moto weg en in alle omstandigheden rijdt hij perfect.
Trekt perfect, start dadelijk, draait stabiel, is zeer stabiel op de baan.
Een ding vind ik jammer, De koplamp is vrij zwak.
Een echt probleem gehad: De richtingaanwijzers werkten plots niet meer. Ik heb toen de schakelaar uit elkaar geschroefd en opgekuist.
Nu is hij als nieuw.