Auteur Topic: LED project Transalp 600  (gelezen 5431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
LED project Transalp 600
« Gepost op: 12 april 2009, 15:02 »
Hallo luitjes,

Het is even geleden, op het oude forum had ik gemeld dat ik bezig was met het vervaardigen van LEd achterlicht en knipperlichten voor de Transalp 600. Ik had toen al een soort van prototypes gemaakt die werkten.

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder. Ik kan melden dat de prototypes het nog steeds perfect doen. Ik heb eindelijk ook weer de tijd om er verder mee te gaan, dus ik ga vanaf nu weer regelmatig updaten.

Update!

Ik heb nu de definitieve versie van de vervangende knipperlicht automaat klaar.
Volgende klus: Het achterlicht. Hier ga ik de komende week aan werken. Zodra ik de definitieve versie klaar heb zal ik er wat foto's van maken.

Wanneer de transalp versie klaar is ga ik ook een achterlicht voor de @ maken, er blijkt hier ook animo voor te zijn. Ik heb reeds een vrijwilliger gevonden die zijn achterlicht voor mij gesloopt heeft (thx jedi223!) zodat ik de maten op kon nemen. Helaas zal hij er zelf geen plezier van hebben want hij is overgelopen naar de makers van BoerenMestWagens  :-\

Ik heb ook een kostenschatting gemaakt van de Transalp versie van de lichten en automaat:

1 Knipperlichtautomaat, Gestabiliseerde uitgangsspanning regelbare knippersnelheid.
1 Achterlicht unit met 44 helderrode LEDs en 4 Superheldere witte LEDs voor de kentekenplaatverlichting. Helderheid van zowel achterlicht als remlicht afzonderlijk regelbaar. Tegelijkertijd vormt dit ook een beveiliging tegen piekspanningen.
4 Knipperlicht units met ieder 32 Helderoranje LEDs.

De voorlopige geschatte prijs voor de bouwpakketversie (op maat gesneden en voorgeboorde printplaten + alle electronica onderdelen, schema's en instructies) komt op €175,-. Deze prijs kan nog veranderen, maar als het verandert zal het niet schokkend veel zijn.

De versie met compleet geassembleerde units zal uiteraard een stuk hoger liggen aangezien ik er dan aardig wat tijd in moet steken om alles erin te solderen. Maar ik moet nog zien hoeveel tijd dat precies zal zijn.

tot zover de update, comments & ideas welcome!
« Laatst bewerkt op: 12 april 2009, 15:05 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Hotel 317

Re: LED project Transalp 600
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2009, 11:39 »
waardeloos zonder pics!

Ok'e, niet compleet waardeloos.... Ik heb zeker interesse in een achterlicht! Leuk spul man  :)

Offline Timy

Re: LED project Transalp 600
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2009, 12:08 »
euhm...175euri, het is vast mooi licht maar voor 175euro kan ik een voorraad lampen voor de rest van mijn leven halen. Verbaasd me dat het zo enorm prijzig is.  :o
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: LED project Transalp 600
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2009, 01:31 »
euhm...175euri, het is vast mooi licht maar voor 175euro kan ik een voorraad lampen voor de rest van mijn leven halen. Verbaasd me dat het zo enorm prijzig is.  :o

Het is maar wat je er voor over hebt. LEDs wil je hebben omdat ze strakker licht geven dan gewone lampjes. Als dat strakke licht je niet boeit, dan moet je het gewoon bij lampjes houden want dat is gewoon veel goedkoper.

Het is allemaal hand/maatwerk... printen belichten, etsen, boren en ook nog eens op maat zagen moet ik allemaal gewoon nog doen... bij mekaar behoorlijk wat werk, en dat doet niemand voor niets. Er zit ook nog iets van 50 uur aan denk-, ontwerp-, en testtijd in. Die 175 euro dekken de kosten van de onderdelen, en een klein beetje mijn tijd die ik erin steek.
Wat ik aan het maken ben is niet commercieel verkrijgbaar voor de TA600. "Ambachtelijk" werk is nu eenmaal veel duurder dan machinale massa productie, alhoewel in it geval...Ik heb op het forum een AT LED achterlicht voorbij zien komen, en 2e hands werd daar nňg 75 euro voor gevraagd. En hij was in notime verkocht. Dat achterlicht had niet eens een spanningsregelaar om de piekspanningen te filteren. Piekspanningen zijn funest voor LEDs.

@ hotel317: Pics komen er aan zodra ik de eerste exemplaren gemaakt heb. Ik zal ook pics van het "productieproces" plaatsen zodat je kunt zien hoe het gemaakt wordt.

Tezijnertijd zal ik ook alle informatie posten, dus schema's, printontwerpen en lay-outs, dan kunnen electronica-enthousiastelingen onder ons het ook volledig zelf maken, of iemand anders het voor hen laten maken. Het enige wat ik neit op prijs zou stellen is als iemand anders ze met mijn ontwerp gaat maken en verkopen, maar dat is logisch.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2009, 01:54 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Martijn

Re: LED project Transalp 600
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2009, 22:21 »
Dus daarom zou ik de schema's alleen vrij geven als iemand een pakket koopt en niet zomaar over het web heen strooien.

Ik heb er ook ervaring mee maar degenen die het wil hebben en er wat mee wil. Kun je niet tegenhouden.

Groeten van een Limbo

BMW r1200 GS Adventure

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: LED project Transalp 600
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2009, 23:57 »
Degene die er wat mee wil zal het dan toch zelf moeten maken (dat is dan ook de bedoeling als ik de info hier vrijgeef). Als mensen het zelf niet kunnen moeten ze het toch voor hen laten maken en dat zal altijd wel relatief duur uitvallen.... tenzij ze een kennisje hebben die toevallig ook printplaatjes kan maken. En merkt men vanzelf wel dat ook dat niet echt goedkoop is.

Dit is bovenal een vrijetijds project. Iets wat ik ook wil delen met geďnteresseerde clubleden. Alleen ben ik dus op dit vlak een beetje een perfectionist, ik stop er zelf veel tijd in, maar hoef daar niks voor terug te hebben. Het enige wat ik bij verkoop van een setje vergoed moet hebben is mijn onkosten qua (verbruiks)materialen plus een beetje zodat ik ook gereedschap bij tijd en wijle kan vervangen. Boortjes bijv. gaan niet eeuwig mee.

En Tja, inderdaad..degenen die het zelf kunnen maken en er een slaatje uit slaan, dat moeten ze dan zelf weten. Leuk is het niet, maar ik kan het niet tegenhouden.

Overigens heb ik toevallig vanavond de definitieve versie van het achterlicht nu gemaakt. Ik heb van alles foto's gemaakt, voor de geďnteresseerden lijkt het me leuk dat ik hier (of in een nieuw topic, deze kan dan op slot) een verslagje post met foto's zodat men kan zien hoe zoiets gemaakt wordt.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Neet

Re: LED project Transalp 600
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2009, 17:21 »
Dus daarom zou ik de schema's alleen vrij geven als iemand een pakket koopt en niet zomaar over het web heen strooien.
Groeten van een Limbo

Jammer dat niet gewoon het schema op de site gezet wordt. Het is toch ook hobby voor ons allemaal?
Als iemand wil dat je het voor hem bouwt, ok, dan vraag je een leuke prijs.
Ikzelf zoek gewoon een leuk ontwerp en ben bezig de juiste leds te vinden.
Zaterdag naar de sloop en 1 of 2 led remlicht(en) van een auto scoren en een gaatjes print. Daar gaat het ook prima mee.
Kost geen drol.

robert

  • Gast
Re: LED project Transalp 600
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2009, 19:16 »
PMF71 heeft wel een beetje gelijk wat betreft de kosten. Ik ben zelf electronica-monteur (werkzaam in T.D. van electronica-winkel) en weet dat rode high density LED's best aan de prijs zijn, ook moet je best een aantal LED's gebruiken om een beetje lichtopbrengst te krijgen. Over een schema kun je nauwelijks praten, het is een kwestie van serie en parallel geschakelde LED's combineren, uiterraard met stroombegrensingsweerstandjes. Je kunt met bijv. een 7808 I.C. stadslicht en remlicht maken.

Suc6.  :))

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: LED project Transalp 600
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2009, 01:33 »
In dit geval heb ik mijn schema gebaseerd op een tweetal LM317T's, mooie hiervan is dat je dus de felheid goed kunt afregelen. Het schema is niet groot. ik heb het op een apart printje ondergebracht die haaks op de LED print staat en met een strook soldeer vastzit. op dit aparte printje zitten ook gelijk de 4 witte leds voor de kentekenverlichting.

Ik zal wel wat foto's plaatsen, en het schema.

Ik heb overigens ook zelf een clignoteur ontworpen op basis van een NE555, welke ik ICM mijn LED knipperlichten gebruik. Een originele clignoteur gaat gelijk over zn nek omdat ie denkt dat er een lampje kapot is vanwege het lagere stroomverbruik van de leds.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Neet

Re: LED project Transalp 600
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2009, 16:21 »
Ik zal wel wat foto's plaatsen, en het schema.

Dat is hartstikke leuk man!. Bedankt

Ik heb overigens ook zelf een clignoteur ontworpen op basis van een NE555, welke ik ICM mijn LED knipperlichten gebruik. Een originele clignoteur gaat gelijk over zn nek omdat ie denkt dat er een lampje kapot is vanwege het lagere stroomverbruik van de leds.

Heb ik ooit een keer gemaakt voor mijn XT-500. De originele knippers waren al een ramp. 6 volt he...
Werkte top en superstrak met leds vermoed ik.



« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2009, 16:24 door Neet »

Offline Cor @ Schiedam

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting


Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: LED project Transalp 600
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2009, 13:00 »
Ik heb deze bestelt
een stuk goedkoper

Da's heel leuk voor je, maar dat is het ontwerp voor een 650 en die is heel anders dan die van de 600.

Voor de gein: Probeer jij eens een commercieel LED-achterlicht te vinden voor een 600....

« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2009, 13:04 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D